سفارش تبلیغ
صبا ویژن

«حسن بنیانیان»، رئیس حوزه هنری گفت: مقام معظم رهبری به شدت منتظر رمان خوب هستند. هر مسئولی که محضر ایشان را درک می‌کند از این مساله صحبت می‌کند.با علاقه این آثار را می‌خوانند و دغدغه ایشان با وجود تمام گرفتاری‌ها رمان است.

به گزارش فارس مراسم رونمایی از رمان «اسماعیل» آخرین نوشته «امیر‌حسین فردی» عصر امروز با حضور تعداد زیادی از نویسندگان در حوزه هنری برگزار شد.

مؤمنی: چشمان ما به دیدن آن رمانی که سال‌ها منتظر آن بودیم روشن شد

محسن مؤمنی، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در ابتدای این مراسم گفت: چشمان ما به دیدن آن رمانی که سال‌ها منتظر آن بودیم روشن شد. امیدواریم امسال برای ما سال مبارکی باشد که به رمان انقلاب پرداخته‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به کتاب «اسماعیل» گفت: حاصل کار ما و «فردی» است که دارد نتیجه می‌دهد و امیدواریم برای نمایشگاه کتاب سال آینده حرفی برای گرفتن داشته باشیم.

مؤمنی در ادامه با نقل خاطره‌ای از «موسی بیدج» مترجم آثار عربی که در یکی از کنگره‌های عرب‌ها در کویت شرکت کرده بود، گفت: خیلی‌ها در گوشه و کنار دنیا منتظر اتفاقات بزرگ ادبی ما هستند که عامل این اتفاقات بزرگ هم انقلاب است.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی سپس افزود: فکر می‌کنم این‌ها انتظاری است که خیلی‌ها از ما دارند و ما خود می‌دانیم چه کرده‌ایم و امیدواریم از این نظر در پیشگاه خداوند و مردم سرافکنده نشویم.

مومنی ادامه داد: به ادبیات انقلاب از دو منظر می‌توانیم نگاه کنیم. بحث ضد‌استعماری که بسیاری از رمان‌هائی که منتشر شده‌اند به آن پرداخته‌اند و اصلا محتوای این گونه رمان‌ها این مسائل است. و این‌ها انقلاب ما را با انقلاب‌های دیگر متفاوت می‌کند و خیلی از چیزهائی که سیاسیون نتوانسته‌اند جواب بدهند نویسندگان توانسته‌اند جواب بدهند و «اسماعیل» توانسته این کار را بکند. شخصیت «اسماعیل» به قدری طبیعی است که اصلا به سمت شعارگونه‌گی نمی‌رود و شخصیت آن متحول می‌شود.

این نویسنده در ادامه گفت: در بخش ایجابی و امام خمینی انقلاب کمتر کار شده و این کار «فردی» از نخستین قدم‌هائی است که برداشته شده و خبرهای خوشی در این زمینه داریم.

بعد از پایان سخنان «محسن مؤمنی» فضای مراسم را که در شبستان حوزه برگزار شده بود سکوت در برگرفت. حسن بنیانیان به شوخی گفت: اگر دوستان دست بزنند دوستان که ناراحت نمی‌شوند.

حسن بنیانیان: آقا منتظر رمان خوب هستند.

«حسن بنیانیان» رئیس حوزه هنری سخنران بعدی مراسم رونمائی کتاب «اسماعیل» بود.

«بنیانیان» با اشاره به اینکه فعال‌ترین واحد حوزه هنری واحد ادبیات است از نویسندگانی که دغدغه ارزش‌های انقلابی و ضداستعماری دارند خواست که در حوزه‌های هنری استان‌ها به فکر استعدادهای هنری و ادبی باشند.

وی در ادامه افزود: خدا نکند کسی یک رمان ضد ارزشی بنویسد و به خاطر آن جایزه بگیرد که دیگر نمی‌توان او را با سمت این ادبیات ارزشی آورد.

بنیانیان با بیان اینکه برای زدن بسیاری از حرف‌های ارزشی خود باید از ادبیات شروع کنیم، گفت: در سینما و تئاتر به تکرار افتاده‌ایم و باید برای تقویت سینما از ادبیات شروع کنیم و برای نشست تعامل بین ادبیات و سینما منتظر نظرهای شما هستیم.

بنیانیان با اشاره به اینکه رمان یکی از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری است، گفت: حضرت آقا به شدت منتظر رمان هستند. هر مسئولی که محضر ایشان را درک می‌کند از این مساله صحبت می‌کند. ایشان با علاقه این آثار را می‌خوانند و دغدغه‌ ایشان با وجود تمام گرفتاری‌هایی که دارند رمان است.

وی با بیان اینکه بخش انیمیشن حوزه هنری راه‌اندازی شده است، گفت: با این حال هر قدمی که جلو می‌گذاریم در فیلمنامه آن گیر‌ می‌کنیم که شما باید به کمک ما بیائید.

رئیس حوزه هنری یکی از مزیت‌های حوزه را کنار هم بودن تمام بخش‌های هنری و ادبی آن دانست و خطاب به «فردی» گفت: تعداد زیادی از این کتاب را خود ما مشتری هستیم که در اختیار افراد بگذاریم و اصلاً خود ایشان پیشنهاد بدهند که ما چه کاری کنیم که جوانان شهرستانی ذوق خود را برای رمان نویسی بگذارند، به جای داستان‌های زودگذر و کوتاهی که الان وقت‌شان را صرف آن می‌کنند.

دکتر مهدی خاموشی:به علت زبان گویای رمان و طبقه گوناگون اجتماع که آن را درک می‌کنند باید روی آن سرمایه‌گذاری کرد.

«دکتر مهدی خاموشی» رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز که در آئین رونمائی رمان «اسماعیل» شرکت کرده بود در سخنانی به پدیده انقلاب اسلامی پرداخت و دو عنصر عدالت‌خواهی و دین‌خواهی را در شکل‌گیری انقلاب مهم عنوان کرد و گفت: امام در مبارزه با ظلم و اصلاح امت، در مسیر دینی قدم برداشت. بر این اساس جامعه ایران جامعه‌ای دینی بوده و هست و در آینده باید توجه کنیم که دشمن از کجا نفوذ می‌کند.

وی افزود: جامعه ما جامعه‌ای به شدت مذهبی است که مذهب را به صورت سنتی پذیرفته است. کفن‌پوشان برای مرجع تقلیدی بیرون آمدن خیلی معنا و مفهوم دارد.

خاموشی ادامه داد: خاصیت ظلم‌ستیزی هم در متن انقلاب هست، به همین خاطر بعد از 26 سال که از انقلاب می‌گذرد کسی که می‌آید و شعار عدالت‌خواهی می‌دهد مردم به او رأی می‌دهند.

وی ادامه داد: نسل امروز باید پیام انقلاب را به نسل‌های بعدی منتقل کند که یکی از شاخه‌های آن شاخه ادبیات و رمان است. به علت زبان گویای رمان و طبقه گوناگون اجتماع که آن را درک می‌کنند باید روی آن سرمایه‌گذاری کرد. رمان ما را به عنوان مسئول و نظام اسلامی را حمایت می‌کند.

«خاموشی» که تا آن موقع «فردی» را ندیده بود و او را نمی‌شناخت چندین بار در ابتدا و وسط سخنانش از او به خاطر این رمان تشکر کرد و در پایان سخنرانی‌اش از مجری برنامه خواست که فردی را به او نشان بدهد. چشم هر دو که به هم افتاد هر دو دست‌های خود را روی سینه گذاشتند و از آشنائی با یکدیگر خوشوقت شدند.

امیرخانی: «اسماعیل» رمان زندگی است

سخنران بعدی این مراسم رضا امیرخانی بود که شعف خود را از این گونه مراسم‌ها با نقل خاطراتی ابراز کرد. او برپائی چنین مراسم‌هائی را قدردانی از کسانی دانست که زحمت کشیده‌اند.

امیرخانی در ادامه درباره «امیرحسین فردی» گفت: ما همه دوست داریم او را «امیرخان» بنامیم. «امیرخان» خیلی از بچه‌های نسل مسجد جوادالائمه را کتابخوان کرد. من جائی ندیده‌ام که او را استاد صدا بزنند و خود او هم دنبال محیط پروری نبوده.

این نویسنده سپس افزود: امیرخان کسی است که زندگی می‌کند و زندگی این نیست که از این جشنواره و نقد و داوری به جشنواره و داوری و نقد دیگری برویم. زندگی این است که سه‌شنبه جمکران برویم، جمعه‌ها کوه برویم و روز دیگر فوتبال برویم. «‌اسماعیل» رمان زندگی است چرا که زندگی در آن موج می‌زند.

امیرحسین فردی: این کتاب از نظر من خیلی اهمیت ندارد

این نویسنده که سخنران پایانی مراسم بود درباره «اسماعیل» گفت: این کتاب از نظر من خیلی اهمیت ندارد. ولی اسماعیل را تقدیم انقلاب می‌کنم و امیدوارم این تحفه مورد قبول واقع شود.

فردی افزود: این کتاب را من حدود 15 سال است که نوشته‌ام و در این 15 سال هیچ کار مهمی نتوانسته‌ام انجام بدهم.

او ادامه داد: ما درباره انقلاب خیلی کم نوشته‌ایم. البته نه اینکه نخواهیم ننویسیم. سیر حوادثی پیش آمد که ماجرای انقلاب عقب افتاد. وقتی انقلاب پیروز شد جنگ شروع شد و تمام نیروی انقلابی و لایه‌های مختلف جامعه خود را درگیر این دفاع کردند و ادبیات دفاع مقدس پیش آمد و آنچه بر زمین ماند بحث انقلاب بود.

فردی در پایان گفت: نسل من و تمام دوستانی که تجربه‌هائی از انقلاب دارند مدیون هستند که آن چیزهائی را که در سینه دارند پنهان کنند و برای روز مبادا نگه دارند چرا که ما بدهکار انقلاب و نسل‌های بعد هستیم.

در پایان این مراسم علاوه بر اهدای لوح یاد بود به امیرحسین فردی حق التالیف «اسماعیل» هم در حضور حاضران از طرف «حمزه زاده» مدیر انتشارات سوره مهر به این نویسنده داده شد.

اهدای کاریکاتور «‌امیرحسین فردی» نیز از دیگر هدایائی بود که نویسنده «اسماعیل» آن را با خود برد




تاریخ : سه شنبه 86/4/19 | 12:4 صبح | نویسنده : حیران | نظر


  • ایران بلاگ | ویندوز سون | آنکولوژی