سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شناختنامه قرآن

سوره‌ی مبارکه‌ی توبه

توبه نهمین سوره قرآن، و تنها سوه‌ای است که با بسم الله آغاز نمی شود زیرا آیات آن، با  ابراز برائت و بیزاری از مشرکان و نبرد با آنها و اهل کتاب شروع شده و بخش عظیمی از سوره  درباره منافقین می‌باشد.

بخش دیگری از آیات این سوره، فراخوانی برای مبارزه با دشمنان خدا و نیز بیانگر حال متخلفان از این دستور است.

«ام حسبتم ان تترکوا و لما یعلم الله الذین جاهدوا منکم»

این جهان، سرای آزمون، و جانهای آدمیان، جایگاه  خیر و شر و سعادت و شقاوت است.

آدمی در بدو ورود به این عالم دارای صفحه‌ای سفید و آینده‌ای مبهم است و مراتب قرب‌الهی و نزدیک شدن به پروردگار در گرو ایمان خالص به خدا و آیات اوست.

صفای ایمان نیز فقط با امتحانی که مومن در میدان عمل می‌دهد هویدا می‌گردد. و پروردگار، پاک را از ناپاک و ایمان خالص را از ادعای تهی، جدا می‌کند.  

«قل لن یصیبنا الا ما کتب الله لنا هو مولینا و علی الله  فلیتوکل المومنون.»

ولایت و سرپرستی کارهای انسان و تدبیر امور وی، تنها به دست خدای سبحان است که «هو مولینا»، نه خود انسان. و سایر سببهای ظاهری و آنچه برای او پیش می‌آید با قلم پروردگار در کتابی نوشته شده است.

در این میان وظیفه انسان پیروی از امر خدای خویش، و تلاش در زنده کردن دستورات او و جهاد در راه اوست و آنچه در این راه به انسان می‌رسد مشیت و خواست پروردگار است.  چون «عبد» چاره‌ای جز رها کردن اندیشه و تدبیر و فرمانبرداری مولای خود را ندارد که این همان توکل است.  

«فلا تعجبک اموالهم و لا اولادهم انّما یریدالله لیعذّبهم بها»

خداوند پیامبرش را از شگفت زدگی در برابر زیادی مال و فرزند منافقان نهی کرده است.  چراکه این امور همچون بازیچه‌ای، انسان را به خود مشغول کرده و از رسیدن به سرمنزل سعادت، که هدف حقیقی انسان است، باز می‌دارد. و در حقیقت این نعمتهای ظاهری، نقمت و بلاهایی هستند که آدمی را بسوی شقاوت می‌رانند.

هدف خدا از بهرمند کردن منافقان از اینگونه نعمتها، عذاب آنهاست. و آنچه آنها در آن غوطه‌ورند زندگی نیست، که زندگی حقیقی، که نه مرگی دارد و نه رنج و زحمتی، و هیچ لذتش آمیخته با درد نیست، زندگی در پرتو ولایت و سرپرستی خداوند بند مرتبه است « الا انّ اولیاء الله لاخوف علیهم و لا هم یحزنون .»

دوست در این چند خط، چند شاخه از گلستان سوره توبه را تقدیم تو کردم. اکنون برخیر و در باغ را به روی خود بگشا و در این گلستان گردشی کن.

برخیز و قرآن را بیاور و سوره‌ی توبه را بخوان و بیندیش




تاریخ : پنج شنبه 87/8/9 | 12:18 صبح | نویسنده : حیران | نظر

  • ایران بلاگ | ویندوز سون | آنکولوژی