همجنسگرایی در سوئد 

در سوئد و طبق قوانین موجود همجنسگرایان،دوجنسگرایان از حقوق فردی و اجتماعی کاملا یکسان با افراد دگرجنس گرا برخوردار هستند و حتی در یک زمان مشخص در هر سال به آنها این حق هم داده می شود که رژه یا جشنواره افتخار یا همان Pride Festival را در سطح خیابانهای شهرهای مختلف سوئد برگزار کنند. در این زمان خاص که معمولا در تابستان اتفاق می افتد، همه اقلیت های جنسی با پرچم های رنگین کمان خود خیابانهای شهر را به تصرف خود در می آورند و در شهر ضمن رژه رفتن و جشن و پایکوبی به طرح مسائل اجتماعی و فرهنگی و سیاسی خود می پردازند.جمعیت زیادی هم از سایر نقاط اروپا به سوئد می آیند تا نظاره گر این جشنواره منحصر بفرد باشند.تمامی احزاب سیاسی سوئد هم در این جشنواره نماینده و غرفه دارند و تعداد زیادی از شرکتهای بزرگ سوئدی برای جلب مشتریان بیشتر هرساله حامی مالی این جشنواره بزرگ می شوند.

همجنسگرایی در سوئد از سال 1944 میلادی قانونی شد و در سال 2003 میلادی طبق قانون مصوب مجلس سوئد آنها امکان گرفتن بچه از پرورشگاه را نیز پیدا کردند.از ابتدای ماه می سال 2009 میلادی همجنسگرایان در سوئد حق قانونی ازدواج با یکدیگر را نیز پیدا کردند.

همجنسگرایی در سایر نقاط اروپا 

در حال حاضر بیشتر کشورهای اروپایی در عین به رسمیت شناختن همجنس‌گرایی قوانین خاصی نیز برای آنها تدوین کرده و یا در حال انجام آن هستند.دول اروپایی بر این عقیده هستند که توسعه دموکراسی در هر کشور بدون احترام به حقوق همه اقلیت های جنسی و ایجاد شرایط برابر برای آنها ممکن نیست و هر جامعه ای که آن را به رسمیت بشناسد و به این حقوق احترام بیشتری بگذارد به درجه بالاتری از تحمل پذیری اجتماعی،رشد و بلوغ فرهنگی و سیاسی رسیده است.امروزه ایجاد هرگونه تبعیض اجتماعی بواسطه گرایش جنسیتی در اتحادیه اروپا "جرم" تلقی می شود و برای آن مجازات نقدی و زندان درنظر گرفته شده است.

همجنسگرایی در ایران 

در بسیاری از کشورها تا همین چند دهه پیش و یا حتی امروزه در ایران خودمان و یا در کشور مسلمان مالزی هنوز این موضوع یک "جرم" محسوب می شود.در قوانین کنونی ایران، همجنس‌گرایی در مردان همان "لواط" معنا می شود و در صورت انجام عمل جنسی بین دو مرد، در حضور چهار شاهد عادل و یا چهار مرتبه اقرار از سوی کسانی که لواط کرده‌اند به این عمل در دادگاه، بنا به احکام اسلامی حکم "اعدام" برای هر دو طرف اجرا می‌گردد.به همجنسگرایی در زنان نیز در قوانین کنونی ایران "مساحقه" گفته می شود که بموجب ماده 124 قانون مجازات اسلامی هرگاه دو زن که با هم خویشاوندی نسبی نداشته باشند بدون ضرورت و برهنه زیر یک پوشش قرار گیرند به کمتر از صد تازیانه تعزیر می‌شوند. در صورت تکرار این عمل در مرتبه? سوم به هر یک صد تازیانه زده می‌شود و  حکم "اعدام" برای هر دو طرف جرم اجرا می شود.

اما با همه اینها اگر به تاریخ نه چندان دور ایران رجوع کنیم مشاهده می کنیم که در دوران صفوی حتی مکانهایی کاملا قانونی تحت عنوان "امردخانه" برای روسپیان مرد وجود داشته است و یا در بسیاری از اشعار سعدی،جامی،ایرج میرزا و... اشعاری با مضامین همجنسگرایانه وجود داشته است.در ادبیات ایران پس از اسلام نیز از واژه "شاهدبازی" برای همجنسگرایی استفاده می شده است.با همه اینها همجنسگرایی در دروه هایی از تاریخ ایران-دوره ساسانیان و هخامنشیان- ممنوع و مجازات آن "اعدام" بود.در دوران پهلوی تلاش های مدنی متعددی برای پوشش خبری همجنسگرایی انجام شد ولی جهت ایجاد مراکز مشاوره،فرهنگ سازی و آگاهی دهی نسبت به این موضوع اقدام خاصی صورت نگرفت و این مساله همچنان بعنوان یک "تابو" در اذهان توده ی جامعه باقی ماند.

وضعیت پناهندگان ایرانی برای دریافت اقامت سوئد بواسطه همجنسگرایی

در سالهای گذشته تعداد زیادی از ایرانیان بواسطه همجنسگرایی خود موفق به دریافت پناهندگی از دولت سوئد شدند ولی در سالهای اخیر تنها همجنسگرا بودن دلیل کافی برای دریافت پناهندگی سوئد قلمداد نمی شود بلکه هر متقاضی باید ثابت نماید که بواسطه گرایش جنسی اش درصورت بازگشت به ایران جان او در خطر یا در تهدید شدید می باشد.این موضوع روند رسیدگی به پرونده پناهندگان همجنسگرا یا دوجنسگرای ایرانی را در سوئد دچار مشکل می کند.ضمن اینکه گزارش های تهیه شده توسط دولت سوئد در مورد وضعیت همجنسگرایان در ایران نشان می دهد که بسیاری از متقاضیان پناهندگی ایرانی که به دروغ همجنسگرایی را دلیل پناهنده شدن خود اعلام می دارند در صورت بازگشت به ایران می توانند آزادانه در خیابانها با یکدیگر راه بروند و بدون هیچ مشکلی به زندگی خود ادامه دهند!
در همین زمینه
فیلم مستندی از وضعیت تراجنسان یا افراد Transsexual در ایران در شش قسمت ویدئویی بر روی شبکه یوتیوب قرار گرفته است که می توانید آن را در اینجا ببینید.

همجنسگرایی در سایر کشورهای آسیایی

در بسیاری از کشورهای آسیایی همجنسگرایی جرم محسوب نمی شود و عملی غیرقانونی نیست.در هندوستان تا همین چند سال پیش همجنسگرایی جرم محسوب می شد ولی از سال 2009 میلادی به بعد در قوانین دولتی هندوستان از روابط همجنسگرایانه رفع جرم شد.

علاوه بر هندوستان، کشور نپال نیز به عنوان کشوری پیشرو و نوظهور در عرصه حقوق همجنس‌گرایان در حال تهیه قانونی برای رسمیت بخشیدن به ازدواج همجنس‌گرایان و حقوق برابر برای آنهاست."اسرائیل" در خاورمیانه تنها کشوری ست که همجنسگرایی در آن قانونی ست هرچند برخی گروه های محافظه کار مذهبی در اسرائیل همچنان مخالف این آزادی ها هستند.

در "ترکیه" بعنوان یک کشور آسیایی-اروپایی همجنس گرایی از لحاظ قانونی جرم محسوب نمی‌ شود اما برای ورود به ارتش این کشور برای این افراد منع قانونی وجود دارد.

همجنسگرایی در آمریکا

در بیشتر ایالت‌های آمریکا همجنس‌گرایان دارای مشروعیت قانونی بوده و حتی در برخی ایالات همجنس‌گرایان دارای حق قانونی ازدواج با یکدیگر نیز هستند.در زمان ریاست جمهوری "جورج بوش" که فردی متعصب و مذهبی بود لایحه ای برای ممنوعیت ازدواج همجنسگرایان به مجلس سنای آمریکا ارائه شد که با رای موافق 65 عضو سنا و به رغم مخالفت 31 سناتور عضو حزب جمهوری خواه باطل شد.در دسامبر 2010 میلادی،با رای مجلس سنای ایالات متحده آمریکا حضور همجنسگرایان در نیروهای نظامی آمریکا نیز مجاز شد.

همجنسگرایی در آفریقا

در قاره آفریقا تنها در کشور "آفریقای جنوبی" ست  که علاوه بر این که ازدواج همجنس‌گرایان در آن کشور قانونی است، همجنسگرایان حق به سرپرستی گرفتن فرزند را نیز دارند و قوانین ضد تبعیض،حامی و ضامن حقوق شهروندی آنهاست.

ازدواج همجنسگرایان و حق سرپرستی فرزند

"دانمارک" اولین کشوری بود که ازدواج همجنس‌گرایان را تحت عنوان اتحاد مدنی و با حقوقی پایین‌تر نسبت به ازدواج قانونی نمود و "هلند" نیز  اولین کشوری بود که ازدواج همجنس‌گرایان را به صورت مذهبی و با حقوق برابر با ازدواج دگرجنس‌گرایان قانونی کرد.




تاریخ : دوشنبه 91/4/19 | 4:14 عصر | نویسنده : حیران | نظر

  • ایران بلاگ | ویندوز سون | آنکولوژی