در روایتی از حضرت سیدالشّهداء«ع» نقل شده است که در آخرت، خداوند متعال به برخی از انسانها دو بال عنایت میفرماید. آنان با این دو بال به بهشت پرواز میکنند و در هر جایگاهی که برای خود در بهشت آماده کردهاند، به هر صورتی که بخواهند متنعّم میشوند.
ملائکه از ایشان سؤال میکنند که حساب و کتاب و پل صراط و شب اوّل قبر شما به چه شکلی برگزار شد؟ جواب میدهند که ما هیچکدام از اینها را ندیدیم. ما با آن دو بال حرکت کردیم و به بهشت رسیدیم. بعد ملائکه میپرسند: در دنیا چه کردید که به چنین مقامی دست یافتید؟
میگویند: ما دو چیز برای خداوند آوردیم و وقتی پروردگار متعال از ما پرسید که چه چیز آوردید، توانستیم جواب بدهیم. اوّل: گناه در زندگی ما نبود؛ چه در خلوت و چه در جلوت، نه گناه علنی داشتیم و نه گناه مخفیانه، به عبارت دیگر همهجا را محضر خداوند میدانستیم و ادب حضور را در مقابل ذات باریتعالی مراعات میکردیم.
دوّم: مقام تسلیم و رضا پیدا کرده بودیم. اگر از نعمتهای دنیا برخوردار بودیم، آن را از الطاف جلیّه و آشکار خداوند میدانستیم و شاکر آن نعمتها بودیم. و اگر بدون قصور و تقصیر، گرفتار مصائب و مشکلات دنیوی میشدیم، آن را از الطاف خفیّ? خداوند میدانستیم و علاوه بر اینکه تسلیم خواست خداوند بودیم، از گرفتاری خود رضایت داشتیم. ملائکه به آنان میگویند که حقّ شما هم همین است که حساب و کتاب و پل صراط را نبینید و مستقیم وارد بهشت شوید
فیلم ظهور نزدیک است با مخالفت مراجع تقلید و فعالین اصولگرا روبرو شد.چرا؟
مقدمه:
در ماه انتهایی سال گذشته خبر انتشار یک فیلم در قالب یک سی دی با مضمون نزدیک بودن پایان انتظار و آشکار شدن علائم ظهور امام زمان (عج) در جامعه منتشر شد. پس از مدتی کوتاه این فیلم با حجمی انبوه و رایگان در جامعه توزیع گردید و به بحث اول محافل مذهبی ،خانوادگی و سیاسی مبدل شد. در این فیلم ضمن اعلام آغاز عصر ظهور به بیان مشابهت های شرایط فعلی و نشانه های ظهور در برخی روایات اشاره شده است. در این فیلم پس از آن که عنوان شده در حال حاضر دوره آخرالزمان است، چهره های معاصری به عنوان افرادی که در روایات از آنها یاد شده نام برده می شود و از قول افرادی به تشریح این موضوع می پردازد. بر پایه محتوای این فیلم نفس زکیه با شهید آیت الله محمدباقر حکیم که در نجف اشرف به شهادت رسید، شعیب ابن صالح با محمود احمدی نژاد، سید یمانی با سید حسن نصرالله، سفیانی با ملک عبدالله پادشاه اردن و... تطبیق داده شده است. برخی بحرانها و مصائب طبیعی نیز به عنوان نشانه های عصر ظهور معرفی شده است. بر پایه محتوای این فیلم برخی جنگها و تحولات مهم منطقه ای در آینده ای نه چندان روی خواهد داد و چهره های سیاسی امروز بازیگران اصلی دوره ظهور معرفی می شوند.
این سی دی با حجمی بسیار زیاد و به صورت رایگان در شهرها و روستاهای سراسر کشور توزیع شد و از همان انتهای سال گذشته بحثها در باره محتوای آن آغاز شد. با انتشار بیشتر این فیلم به تدریج علما، چهره های فرهنگی و مراجع تقلید به میدان آمده و بحث کارشناسی را درباره محتوای آن آغاز کردند. به نظر می رسد انتقادات انجام شده درباره این فیلم از دو منظر انجام شده است. انتقاداتی که از سوی علما و مراجع تقلید با منظر دینی و روایی انجام شده و دوم انتقادات سیاسیون و چهره های رسانه ای که به آنها خواهیم پرداخت.
واکنشهای نهاد ها و شخصیتهای مذهبی
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه: فیلمی براساس روایات ضعیف
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم به عنوان نهاد تخصصی حوزه علمیه قم در روزهای انتهایی سال طی اطلاعیه ای اعلام کرد: این نهاد با توجه به وظیفهای که در عرصه تحقیق و تبلیغ مهدویت دارد، به کارشناسی در این زمینه پرداخت و تعدادی از محققان این مرکز به بررسی آن پرداختند. با تحقیق کاملی که در این زمینه شد، روشن شد این فیلم و مشابه آن براساس روایت ضعیف و مردود تهیه شده است و از کتبی استفاده شده که اعتبار ندارند و در موارد متعدد نیز مطالب بدون سند و مدرک مطرح شده است. در پایان اطلاعیه آمده است: «لذا اینگونه فیلمهای مستند و فعالیتهایی مانند آن، از نظر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم مردود بوده و مطالب آن اعتبار ندارد.»
حضرت آیت الله سیستانی: توقیت و تطبیق نگران کننده است
اما ماجرا فقط به حوزه علمیه قم ختم نشد. حضرت آیت الله سیستانی مرجع تقلید ساکن نجف نیز از مخالفان این فیلم و محتوای آن شدند. حجتالاسلام والمسلمین نجمالدین طبسی استاد درس خارج کلام اسلامی و مهدویت حوزه علمیه و کارشناس مسائل وهابیت گفت: در سفر اخیرم به عتبات عالیات که مصادف با ایام نوروز بود به دیدار برخی مراجع عراق از جمله حضرت آیت الله سیستانی نائل شدم که در این دیدار ایشان انتقادات شدیدی نسبت به بروز برخی انحرافات در زمینه ظهور حضرت حجت (عج) داشتند.
وی افزود: ابراز نگرانی حضرت آیت الله سیستانی درباره پخش برخی مستندات و حرف های انحرافی در زمینه نزدیک بودن ظهور بسیار محسوس بود؛ ایشان جریانات انحرافی تعیین وقت و تطبیق اشخاص در نزدیک بودن ظهور حضرت حجت (عج) و دست های پشت پرده این جریانات را نگران کننده توصیف کرده و تصریح داشتند: « توقیت ها و تطبیق ها برای نزدیک بودن ظهور حضرت حجت(عج) بسیار نگران کننده است و این مطالب عقاید مردم را هدف گرفته و باعث تضعیف اعتقادات جامعه می شود». ایشان تاکید کردند: «چنین جریاناتی نباید در کشوری مانند ایران شکل بگیرد، یک روز شعیب بن صالح را به یک فرد و بار دیگر به فرد دیگری تطبیق میکنند است، این مسائل نگران کننده است»
آیت الله مکارم شیرازی:توزیع این سی دی لطمه به اعتقاد مردم
حضرت آیت الله مکارم شیرازی نیز به نقد جدی این فیلم پرداختند و در سخنرانی مسجد جمکران خود به بحث درباره آن پرداختند. حضرت آیت الله مکارم شیرازی، با نفی هرگونه تعیین سال ظهور افزود: «اینها از حضور نسل جوان در مسجد مقدس هراس دارند؛ اخیرا برخی ها حرکات مشکوکی هم انجام دادهاند که اعتقادات و عبادتهای مردم را به مسایل سیاسی سوق می دهند.»
وی با انتقاد از پخش برخی فیلم های مستند در کشور بیان داشت: «سی دیهایی را توزیع کرده اند که در واقع به اعتقادات مردم لطمه وارد می کند.»
آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: «صدمه هایی که اینها میخواهند وارد بکنند صدمه به اصل تشیع است که از خیالات واهی آنان سرچشمه میگیرد و به زعم خود می خواهند، عقاید مردم را متزلزل کنند.»
حجت الاسلام آقاتهرانی: رییس جمهور با این فیلم مخالف است
در این شرایط همه منتظر واکنش دولت و چهره های نزدیک به آن در باره محتوای این فیلم بودند. در نهایت با فاصله، حجتالاسلام آقا تهرانی از نمایندگان نزدیک به دولت در مجلس شورای اسلامی از مخالفت آقای احمدی نژاد با محتوای "ظهور نزدیک" است خبر داد. حجت الاسلام آقا تهرانی درباره نگاه رئیس جمهور به سی دی ظهور گفت: ایشان گفتند چرا این حرفها را می زنید و چه کسی گفته است من همان فرد (شعیب بن صالح) هستم.
پاسخهای کارگردان این سی دی جنجالی!
به نظر می رسید با توجه به فضای فعلی و مخالفت علما و مراجع دیگری نیز مانند آیت الله صافی گلپایگانی و آیت الله علوی گرگانی ،جریان سازنده این فیلم به اشتباه خود پی برده و نظر کارشناسان و محققان علوم دینی را بپذیرند. اما متاسفانه این افراد بدون تخصص کافی و با تفاسیر شخصی هم چنان بر نظریات خود اصرار می کنند. علی اصغر سیجانی که به عنوان کارگردان این فیلم معرفی شده است در گفتگویی با "خبر آنلاین" گفت:
"فیلم و پایه و اساس آن، بر اساس روایاتی است که اکثرا در کتاب های معتبر مهدوی ما هست، یعنی 60 الی 70 درصد این روایات قویالسند هستند و نزدیک به 30درصد نیز روایات ضعیفالسند داریم؛ البته ضعیفالسند نه این که مردود باشند ولی اعتقاد به آن ها کمتر است اما کسی نمی تواند آنها را رد کند!!"
کارگردان سی دی "ظهور بسیار نزدیک است در گفت وگو با خبرآنلاین در پاسخ به این سوال که چرا از مراجع همچون آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله سبحانی، آیت الله جوادی آملی، و ... مشورت نگرفتید؟ می گوید:
"کار بررسی نشانه های ظهور، کار اجتهادی نیست، که فرد ملزم باشد در این موضوع از مرجع تقلید خود پیروی کند. کار بررسی نشانه های ظهور یک کار تحقیقی است که هر محققی می تواند مطالبی را پیرامون نشانه های ظهور استخراج کند. برای مثال شخصیتی چون علامه علی کورانی تمام عمر علمی خود را صرف همین بررسی نشانه های ظهور امام زمان(عج) کرده است، در حالی که مراجع بزرگوار تقلید و شناخته شده ما، همزمان 50علم را ممکن است فرا بگیرند اما کمتر کسی مانند علامه کورانی وجود دارد که تمام عمر علمی خود را صرف این موضوع تخصصی کرده باشد و قطعا ایشان بهتر می توانند در این زمینه اظهار نظر کنند. اما متأسفانه می بینیم که برخی از مراجع تقلید ما می گویند که دست خارجی ها در ساخت مستند «ظهور نزدیک است» بوده است."
این گونه اظهار نظرها نشان دهنده آغاز جریان خطرناکی است که تفاسیر شخصی از بعضی از روایات را بر نگاه تخصصی و عالمانه مراجع تقلید و فقها برتر می داند و متاسفانه این افراد که این فیلم را ساخته و در سطح کشور توزیع کرده اند، نه تنها از کرده خود ابراز ندامت و توبه نمی کنند، بلکه اهانت را به ساحت مراجع تقلید روا داشته و حتی تلویحاً علمای منتقد اثر خود را با خواصی که در عصر ظهور، در مقابل امام زمان(عج) صف آرایی می کنند، مقایسه کرده اند!
واکنشهای سیاسی:
حسین شریعتمداری: ظهور نزدیک است یا انتخابات؟!
روز گذشته حسین شریعتمداری در یادداشتی به نام ظهور نزدیک است یا انتخابات ؟ به انتقاد شدید علیه این فیلم پرداخت. در بخشی از این یادداشت می خوانیم:
توجه به هویت تهیه کنندگان و توزیع کنندگان سی دی «ظهور نزدیک است» که شواهد و قرائن فراوانی از وابستگی آنها به «حلقه حاشیه ساز دولت» حکایت می کند و نیز، با توجه به نکته ای که در بند ? آمده است و سابقه شناخته شده ای که حلقه یاد شده دارد، به نظر می رسد فیلم «ظهور نزدیک است» یک ترفند سیاسی است که با هدف تبلیغات انتخاباتی برای یک جریان انحرافی تهیه و در سطح گسترده ای توزیع شده است و تهیه کنندگان سی دی که از بی اعتمادی مردم نسبت به خود باخبرند، قصد داشته اند با توزیع گسترده آن ابتدا آقای دکتر احمدی نژاد را در اذهان عمومی همان «شعیب بن صالح» معرفی کنند و بعد در دوران انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و یا... با استناد به این که از افراد نزدیک به آقای احمدی نژاد و مورد وثوق و اطمینان ایشان هستند، لیست نامزدهای مورد قبول خود برای مجلس و یا نامزد ریاست جمهوری مورد نظر خود را، نامزد و نامزدهای مورد تایید حضرت بقیه الله الاعظم- ارواحنا له الفداء- جا بزنند!!
خوشبختانه دیروز حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی، نماینده مجلس شورای اسلامی از مخالفت آقای دکتر احمدی نژاد با معرفی ایشان به عنوان شعیب بن صالح خبر دادند که از رئیس جمهور محترم جز این نیز انتظاری نمی رفت.
حرف آخر:
1- اگر فرض شود که سازندگان این فیلم افراد مذهبی اما نا آگاهی بودند که با مخالفت بزرگان دین و علما روبرو شدند میبایست آنان با پذیرش اشتباه خود نگاه مراجع را مقدم دانسته و بپذیرند. اما متاسفانه نه تنها این موضوع اتفاق نیافتاد بلکه جریان طراح این فیلم ، منتقدان خویش را به ویژه مراجع تقلید، اشخاصی دانسته اند که یا نگاه سیاسی دارند، یا متخصص نیستند، یا نیت تخریب دارند و ...! به علاوه متاسفانه با اصرار بر رویکرد غلط خود ادعا می کنند برخی مراجع که علیه فیلم حرف زده اند، تحت تاثیر حرف های دروغ افراد قرار گرفته اند و برایشان خبر کذب برده شده است.
2- طبق قانون، تولید و توزیع هر فیلمی نیاز به مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد. آیا این فیلم دارای مجوز از وزارت ارشاد است؟ در صورت پاسخ مثبت که می بایست با نظر مراجع دینی به ابطال آن اقدام کرد و در غیر این صورت تهیه کنندگان و توزیع کنندگان آن می بایست تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.
3- با توجه به ابعاد تخریبی این فیلم در اذهان توده ها و جوانان و احتمال بوجود آمدن شبهات به ویژه در باب توقیت(تعیین زمان و وقت ظهور امام عصر(عج)) و تطبیق و استفاده از روایات ضعیف، به نظر می رسد، می بایست اقدامات جبرانی برای تنویر افکار عمومی انجام شده و نهادهایی مانند صدا و سیما ،سازمان تبلیغات اسلامی و رسانه ها میداندار شوند.
راهکارهای دینی و تجربی کسب محبوبیت:
محبوب و عزیز بودن در بین مردم نیاز طبیعی و فطری هر انسانی است. هر کس دوست دارد او را دوست بدارند و از منفور و مبغوض بودن گریزان است. انسانها معمولاً دوست دارند محبوب دیگران باشند و این امری است طبیعی. مهم این است که برای محبوبیت, از راههای شرعی و موافق با اخلاق استفاده کنیم.
یکی از مهمترین راههای رسیدن به این مقصود این است که: عقل را چراغ راه خویش قرار دهیم. انسانها همه رفتار و کردار خویش را با عقل سنجیده در تاریکیها و ظلمتها برای تشخیص راه از چاه از نور عقل کمک میگیرند و از مهالک بسیاری نجات مییابند؛ لذا گفتار ، فتار حرکات و سکنات انسان عاقل مورد توجه دیگران قرار گرفته قلبهای زیادی را به سوی خویش جذب می کند ؛ چرا که همه افراد به صورت فطری کمال طلبند و مجذوب انسانهائی میشوند که نواقص را از خود دور کرده و دارای کمالات و زیبائیها هستند.
در زیارت امین الله که از بهترین و معتبرترین زیارات شیعه و از زبان حضرت سجاد (علیه السلام) است آمده است : واجعلنی ... محبوبه فی ارضک و سمائک ؛خدایا ! مرا در زمین و آسمانت، محبوب ودوست داشتنی قرار ده . از آیات قرآنی استفاده می شود که ثمره ایمان و عمل صالح محبوب شدن در دل ها ی مردم است : ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن ودا ؛ کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند خداوند رحمان محبت آنا را در دل ها می افکند .
دلیل این امر این است که ایمان و عمل صالح جاذبه و کشش فوق العاده ای دارد ؛ اعتقاد به یگانگی خدا و دعوت پیامبران، باز تابش در روح و و فکر و گفتار و کردار انسان به صورت اخلاق عالیه انسانی ، تقوا و پاکی و درستی و امانت و شجاعت و ایثار و گذشت تجلی می کند و همچون نیروی مغناطیس جذب کننده و جلب کننده است . در واقع این آیه راه واقعی محبوب شدن را معرفی می کند و بیان می کند که محبوبیتی که از راه تظاهر و تبلیغات دروغین و ارائه چهره ای غیر واقعی و فریب دادن مردم به دست می آید ناپایدار و غیر اصیل و سطحی و غیر قابل اعتماد است . در واقع محبوبیت حقیقی از آن کسانی است که به دنبال محبوب شدن و مطرح شدن در میان خلق نمی باشند و تنها به دنبال بندگی خدا و کسب رضای او و انجام عمل صالح هستند .
اینان محبوب بودن در نزد خداوند را وجهه همت خود قرار داده اند ولی نتیجه و ثمره چنین اعتقادات و اعمالی این است که خداوندی که مالک قلب ها و دل ها است محبت آنها را در دل ها می افکند و آنها در نزد مردم محبوب و مورد علاقه قرار می دهد . آن چه مهم و اساسی است محبوب بودن در نزد خداوند است و به دنبال آن محبوب بودن در نزد بندگان خاص او یعنی انبیا واولیا و سپس بندگان صالح و شایسته او.
اما محبوب بودن در نزد افراد غیر مذهبی اگر برای انسان حاصل گردد امر مطلوبی است زیرا انسان می تواند از این محبوبیت در راه هدایت و ارشاد آنها و دعوت آنها به دین و اسلام و معنویات استفاده کند و این خود توفیقی از طرف خداوند برای هدایت بندگانش می باشد ولی باید این محبوبیت را از راه عمل به دستورات دین و پایبندی عملی و الگو و اسوه بودن برای این افراد به دست آورد.
«هر کس را بخواهى، عزت مىدهى و هر که را بخواهى خوار مىکنى. تمام خوبی ها به دست توست تو بر هر چیزى قادرى.» (آل عمران/26)
بی شک اگر کسی چنین کند خداوند در او جذابیتی قرار می دهد که دل های مردم به سوی او کشیده شود ؛ چرا که خداوند صاحب قلبهاست و اوست که مقلب القلوب است .
حال به صورت فهرستوار به کارها و اخلاقی که محبویت انسان را در جامعه افزایش میدهد اشاره میکنیم:
1. مهمترین کار این است که انسان بکوشد تا خود را محبوب خدای تعالی قرار دهد در اثر این رشد و تعالی خداوند او را محبوب آفریدگانش می کند. هم از این رو فرمود: « إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا ؛ به درستی کسانی که ایمان آورده و کارهای نیکو انجام دهند خداوند آنها را محبوب قرار می دهد»(مریم، آیه 96).
2 و 3. امام صادق (ع) فرمودند: «سه چیز محبت را به دنبال می آورد: دین داری، فروتنی و دست و دل باز بودن»(میزان الحکمه، ح 3045).
4 و 5. از امام علی(ع) روایت شده است که فرمودند: «سه چیز موجب محبت است: اخلاق خوب، همراهی و رفاقت نیکو و فروتنی»(میزان الحکمه، ح 3046).
6. شخصی از رسول خدا(ص) پرسید: «چه چیز باعث محبوبیت بین مردم می شود؟ فرمودند: ازهد فیما عند الناس یحبک الناس؛ هیچ چشم داشتی به آنچه مردم دارند نداشته باش تا محبوب مردم شوی» (میزان الحکمه، ح 3047). مردم کسی را که چشم داشتی به دارایی آنها ندارد و خالصانه و صمیمانه دوستی می کند، دوست دارند.
7. یکی از تأثیرگذارترین عوامل محبت انگیزی در مردم ابراز محبت به آنهاست. در روایات آمده که اگر کسی را دوست دارید به او بگویید و یا هدیه بدهید. بنابراین آشکار کردن محبت که در زبان عربی «مودت» گفته می شد، در جلب دلها و مهر و محبت بسیار نافذ است.
امام علی(ع) در این باره فرمودهاند: «بالتودد تکون المحبه؛ با آشکار کردن مهربانی، محبت شکل گرفته و پدید می آید» (میزان الحکمه، ح 3051).
بهترین روش رفتار با دیگران و جلب محبت را مىتوان از کلام رسول اکرم(ص) آموخت که فرمود: هیچ یک از شما مؤمن نیست مگر اینکه براى دیگری آن را بخواهد که براى خود مىخواهد» و یا در جاى دیگر فرمود: «دست خود را بر سر هر کس که مىخواهى بگذار و براى آن بخواه که براى خود مىخواهى» (بحارالانوار، ج 71، ص 234)
بنابراین اگر روشى را دوست دارید که مردم آنگونه با شما رفتار کنند، به همان روش با دیگران برخورد کنید. هر چه را براى دیگران پیشنهاد مىکنید همان بهترین روش است و شما نیز بر اساس آن با آنان رفتار کنید. زیرا انسان جز انتظار خوش رفتارى از مردم ندارد، کمترین اهانتى را از سوى آنان نمىپذیرد راضى نیست که کسى به او تهمت زند، و نمىپسندد که کسى از معایب او پیش دیگران سخن بگوید هر چند آن عیوب را واقعا داشته باشد.
در اینجا ما به بعضى از فنون اساسى در رفتار با دیگران اشاره مىکنیم:
1ـ اگر خواستید شخصى را نسبت به موضوعى متقاعد سازید سعى نکنید پیرامون آنچه شما مىخواهید با او به جر و بحث بپردازید بلکه اول از خواسته خود کوتاه بیایید و خواسته او را در نظر بگیرید آنگاه نظر خودتان را مطرح کنید.
2ـ در روابط اجتماعى با دیگران سعى کنید از انتقاد، سرزنش و گلایه خوددارى کنید.
3ـ سعى کنید نکات مثبت در رفتار و شخصیت دیگران را شناسایى کرده و آنها را به خاطر آن ویژگی ها و رفتارها، تحسین صادقانه داشته باشید نه آنکه روى نکات منفى وى انگشت گذاشته او را مذمت کنید.
4ـ سعى کنید شنونده خوبى براى دیگران باشید و دیگران را تشویق کنید درباره خود با شما حرف بزنند.
5ـ به دیگران احترام بگذارید و کارى کنید که احساس کنند مهم و با ارزش هستند و این کار را صمیمانه انجام دهید.
6ـ در برخورد با دیگران با چهرهاى گشاده و لبخند سخن را آغاز کنید.
7ـ به جاى اینکه مستقیما به دیگران دستور دهید کارى براى شما انجام دهند، خواسته خویش را به شکل سؤال طرح کنید و به طور غیرمستقیم از آنها بخواهید خواستهتان را عملى کنند.
8ـ اگر دیگران کارى براى شما انجام دادند، آنها را به هر طریقى که ممکن است خوشحال کنید و از آنها تشکر و قدردانى کنید. ضمنا لازم است از حقوق دینى و اخلاقى ـ اجتماعى اى که دیگران بر انسان دارند شناخت بیشترى پیدا نمود تا در اداء آن حقوق تلاش کرد.
داشتن رفتاری صحیح با مردم، خصوصا با دوستان، یک هنر است که باید آن را یاد گرفت. هسته مرکزی این هنر داشتن رفتاری در حد وسط است که هم وقار و متانت خود را از دست ندهید و هم شادی آفرین و لذت بخش باشید.
در روایتی امام صادق علیه السلام فرمود: شیعیان ما مانند عسل شیرینند و اگر مردم آنها را بشناسند از شدت علاقه و محبت به آنها، نزدیک است که مانند عسل ایشان را بخورند.
بنابراین اگر می بینیم عده ای در میان مردم محبوبیت پیدا می کنند و افراد علاقه دارند با آنها همنشین شوند، به این خاطر است که دارای ویژگی های شخصیتی بارزی هستند که دیگران را به طرف خود جذب می کنند.
در روایت دیگری آمده است: کسی که بر اثر ایمان و انسانیت محبوب خدا می شود، خداوند محبت او را مانند اکسیری در آب می ریزد تا هر که از آن آب می آشامد. محبت او را در قلب خود جای می دهد. پس یکی دیگر از اسباب دوست داشتنی شدن، داشتن ایمان است. چنانچه در روایت دیگری امام صادق(ع) فرمود: اگر دیدی محبت و علاقه ات به برادر مؤمنت کاهش یافته، بدان که یکی از شما دو نفر گناهی مرتکب شده و همین باعث کم شدن محبوبیت او شده است.
در روایات زیادی آمده است که محبت خود را تنها در دلتان نگه ندارید، بلکه آن را اظهار کنید. همچنین در روایات از رفتارهایی که سبب تنفر و سوء ظن می شود نهی شده است.
توجه به چند نکته دیگر به عنوان موارد فرعی ولی مؤثر در جلب توجه و عزیز گردیدن نزد دیگران مفید میباشد:
- ظاهری آراسته داشته باشید.
تمیز و مرتب باشید، هماهنگی و پاکیزگی شما، ناخودآگاه شما را جذاب میکند. بعضی از افراد براساس تصوری اشتباه برای جذاب شدن به زحمت زیادی میافتند و خود را به شکلهای عجیب و غریبی درست میکنند. مهمترین مسئله این است که مرتب و هماهنگ و در عین حال ساده باشید. نامرتب بودن حتی حرفهای قشنگ، مثبت و تأثیرگذار شما را ضایع میکند. فرزندی که همیشه پدر و مادر خود را آراسته و با ظاهری مرتب میبیند، ظاهر آراسته فرد ناآشنا او را نمیفریبد. چون ممکن است جذب ظاهر آراسته کسی شوند که تأثیر منفی او از اثرات مثبتش به مراتب بیشتر باشد.
- بیشتر سکوت کنید:
غالباً افراد به اشتباه برای این که جذابتر شوند، بیشتر شلوغ میکنند و به خطا میروند. سکوت، یک تأثیر ذهنی و روانی بسیار قوی میگذارد. در سکوت، فرد پیرامون خود خلاء ایجاد میکند و هر خلایی، جذب را سبب میشود. آنها که بیشتر صحبت میکنند و کمتر میشنوند از جذابیت خود میکاهند، حال آن که سکوت و گوش دادن بیشتر به واقع شما را عاقلتر و قابل اطمینانتر معرفی میکند و این زمینهای مساعد برای صمیمیت بیشتر است. سکوتی سرشار از اعتماد به نفس سرچشمه صمیمیت است.
- نرم و ملایم سخن بگویید:
هنگامی که نرم و ملایم صحبت میکنید افراد را جذب خود میکنید و به راحتی میتوانید بر روی آنها تأثیر بگذارید. آدمهای خشن و داد و بیدادی افراد مناسبی برای اطمینان کردن، نیستند.
- فرد محترمی باشید:
بیاحترامی به خود، به دیگران و بیاحترامی و بی ادبی در کلام و رفتار همگی از جذابیت شما میکاهد. شما باید هم در ظاهر آراسته باشید و هم در باطن وارسته. افراد مؤدب و متین و محترم بی تردید جذابند و این جذابیت از درون موج میزند. محترم و مؤدب و باشخصیت باشید، خواهید دید خود به خود جذاب میشوید.
- زیاد شوخی نکنید اما بسیار تبسم کنید:
شوخی فراوان از انرژی ذهنی و جذابیت شما میکاهد چرا که شوخی فراوان به تدریج مرزهای لازم بین افراد را از بین میبرد متبسم باشید که تبسم به چهره شما جذابیتی عمیق و ژرف میبخشد. در تبسم، سنگینی و متانت و جذابیت است.
- قاطعیت یعنی جذابیت:
کسانی که شخصیت قاطعی دارند و هدف ها و ارزشهای معینی دارند، بیاستثنا میتوانند افراد جذابی باشند. زیرا شخصیتهایی جذاب و تأثیرگذارند که بسیار مصمم هستند و اعتماد به نفس دارند. به دنبال اهداف مشخصی بودن و به آنها رسیدن اعتماد به نفس زیادی به ارمغان میآورد و جذابیت از وجود چنین شخصی موج میزند.
بر حسب بعضی نقل ها، خواندن این دعا «اللهم حسّن خلقی و خلقی» که از پیامبر اسلام (ص) نقل شده مفید است.
بر اساس آنچه در روایتی آمده است زیاد خواندن سوره نجم موجب می شود فرد نزد مردم محبوب واقع شود. (ثواب الاعمال 116).
خواندن نماز شب نیز سبب محبوبیت در بین مردم می شود. و پاسی از شب را برخیز وقرآن ونماز بخوان,تا پروردگارت تو را به مقام در خور ستایش بر انگیزد.(سوراسراء آیه79)
آیا میدانستید عهد نامه ترکمانچای در روز 23 آبان ماه 1389 به پایان رسید؟ یعنی از روز 24 آبان ماه 1389 رسما" کشور آذربایجان جزء خاک ایران خواهد بود زیراطبق این عهد نامه ایران آذربایجان را در سال 1289 به مدت 100 سال به روسیه داده بود که در تاریخ 23 آبان ماه 1389 این مدت به پایان رسید.
.: Weblog Themes By Pichak :.