سفارش تبلیغ
صبا ویژن

واژه مسجد در فرهنگ قرآن به معنای مکانی است مقدس که در پیشگاه خداوند سجده‎ ‎می‌کنند. ‏ابن خلدون: (قرن 15 م) تنها برای سه مسجد تمایز قائل است: ‏

مسجد مکه‎ ‎‏(مسجدالحرام) ؛ مسجد مدینه (مسجدالنبی) ؛ مسجد بیت المقدس (مسجد ‏الاقصی و قبة الصخره)‏

با این حال واژه‌ی مسجد سریعاً به خانه حضرت محمد (ص) که امت وی برای عبادت و‎ ‎مذاکره ‏درباره امور مختلف در آن جمع می‌شدند خانه¬ای که از میان همه خانه‌ها تقدس‎ ‎یافته بود اختصاص ‏پیدا کرد. و معابد اسلامی که کمابیش از این نمونه پیروی می‌کرده‎ ‎و دارای همان عملکردها ‏بودند، نیز مسجد نامیده شدند. ‏

در هر شهری مسجدی قرار دارد که‎ ‎همه امت می‌بایست ظهر جمعه در آنجا گرد هم آیند و نه در ‏یکی از مساجد محله زیرا هدف‎ ‎این گردهمائی تنها و اساساً عبادت نبود بلکه بیشتر اجتماعی ‏بود از امت به سرپرستی خلیفه یا نماینده او امام جماعت که بیش از هر چیز می‌بایست به ایراد ‏خطبه می‌پرداخت‎ ‎و این خطبه به هیچ روی مانند خطبه‌های اعصار بعد موعظه‌ای صرفاً مذهبی ‏نبود بلکه‎ ‎همه مسائل سیاسی، نظامی و حتی مالی امت را مورد بحث قرار می‌داد که گاهی ‏گفت و‎ ‎شنیدی نیز میان خطیب و مخاطبان رخ می‌داد. اینگونه عملکردهای مسجد در حکومت ‏الهی‎ ‎طبیعی است امام خطبه‌اش را از فراز کرسی پله‌داری بنام منبر ایراد می‌کرد و مکانش‎ ‎مسجدهای آدینه یا جامع هر شهر مسجدالجمع نامیده می‌شود‎.‎

فضائل مسجد و آثار رفت و آمد به آن

مسجد به عنوان پایگاه عبادت و یا خداوند‎ ‎متعال و پایگاه جهاد فکری و تعلیم و تعلم معارف ‏اسلامی می‌باشد در آن پایگاه وحدت‎ ‎مسلمین و نمایش روح وحدت و یکپارچگی به دشمنان پیدا ‏و پنهان جامعه اسلامی می‌باشد. در شرع مقدس اسلام بسیار سفارش شده است که نماز را ‏در مسجد بخوانید و بهتر از همه‎ ‎مسجدها، مسجدالحرام می‌باشد و بعد از مسجدالحرام، ‏مسجدالنبی (ص) و بعد مسجد کوفه و‎ ‎بعد از آن مسجد بیت المقدس و بعد از آن مسجد جامع ‏هر شهر و بعد از آن مسجد محله و‎ ‎بعد از مسجد محله مسجد بازار می‌باشد. ‏

زیاد رفتن به مسجد و رفتن در مسجدی که‎ ‎نمازگزار ندارد مستحب است و همسایه مسجد اگر ‏عذری نداشته باشد مکروه است در غیر‎ ‎مسجد نماز بخواند. و نیز مستحب است انسان با کسی ‏در مسجد حاضر نمی‌شود غذا نخورد و‎ ‎در کارها با او مشورت نکند و همسایه او نشود و از او زن ‏نگیرد و به او زن ندهد.‏

سکونت در جوار عرش الهی در فردای قیامت و کسب مغفرت‎ ‎گناهان از خداوند متعال و دیدار ‏فرشتگان‎ ‎از اهل مسجد و تسبیح زمین برای انسانهای مسجدی از آثار و‏‎ ‎برکات رفت و آمد به ‏مسجد است. ‏

امام صادق (ع) می‌فرماید: «مَنْ مَشَی إِلَی‎ ‎مَسْجِدٍ مِنْ مَسَاجِدِ اللَّهِ فَلَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ ‏خَطَاهَا حَتَّی یَرْجِعَ‎ ‎إِلَی مَنْزِلِهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ وَ مُحِیَ عَنْهُ عَشْرُ سَیِّئَاتٍ وَ رُفِعَ‎ ‎لَهُ عَشْرُ ‏دَرَجَاتٍ؛ کسی که به سوی مسجد گام بر می‌دارد در هر قدمش ده حسنه برایش خواهد بود و ‏ده گناهش پاک خواهد شد و ده درجه بر درجاتش افزوده می شود تا آنکه به خانه‌اش برگردد». ‏‏(وسائل‎ ‎الشیعه، ج 3، ص 483).‏

فوائد علمی- اجتماعی و اخلاقی رفت و آمد به مسجد

فائده و بهره‌ای که از رفت‎ ‎و آمد و انس با مسجد نصیب انسان مسلمان می‌شود تنها ثواب بردن و ‏در سرای دیگر مشمول‎ ‎لطف الهی واقع شدن نیست بلکه در همین جهان نیز فوائد و آثار اصلاح ‏تربیتی علت‎ ‎اجتماعی و سیاسی فراوانی در سایه رفت و آمد به مسجد برای انسان مؤمن ‏حاصل خواهد شد‎ ‎که ما به موارد معدود از این فوائد به صورت خلاصه اشاره می‌کنیم‎.‎

هیچ انسانی در زندگی اجتماعی خویش از‎ ‎دوستان خوب بی‌نیاز نیست. دوست خوب معین و ‏یاور انسان در طی راه سعادت و کمال و یار‎ ‎و غمخوار او در عرصه بروز مشکلات و سختیها است. ‏مشکلاتی که لازمه اجتناب ناپذیر‎ ‎عالم بشری و زندگی اجتماعی است و هیچ انسانی هر قدر ‏هم که توانا و نیرومند باشد‎ ‎گریزی از آنها ندارد بنابراین مسأله دوست‌یابی و اینکه انسان دوستان ‏صمیمی و همدل‎ ‎خویش را از میان چه افرادی برگزیند از اهمیت خاصی برخوردار است. یکی از ‏مراکزی که‎ ‎در روایات به عنوان کانون یافتن دوست خوب و صمیمی مطرح شده است مسجد ‏است. در حدیثی‎ ‎از امام علی (ع) است که از مسجد به عنوان مرکز یافتن برادرانی که انسان را در ‏مسیر الله‎ ‎یاری می‌دهند یاد نموده بودند. و در روایات دیگری نیز بر این امر تأکید شده است‎ ‎‏(من ‏لا یحضره الفقیه، ج 1، باب فضل المساجد و حرمت، ص 237-713). ‏

علت این امر آن است که مسجد اساساً محل اجتماع و آمد و شد انسانهای برگزیده‎ ‎و صالح و ‏تقوی پیشه است و این مطلب در روایات متعددی به صراحت بیان شده است. در‎ ‎حدیثی از رسول ‏اکرم (ص) آمده: «إِذَا رَأَیْتُمُ الرَّجُلَ یَعْتَادُ‎ ‎الْمَسَاجِدَ فَاشْهَدُوا لَهُ بِالْإِیمَانِ لِأَنَّ اللَّهَ یَقُولُ إِنَّما‎ ‎یَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّه؛ هنگامی که دیدید مردی بر رفت‎ ‎و آمد به مسجد مداومت ‏می‌کند وی را مؤمن بدانید. خداوند متعال می¬فرماید: تنها آنان‎ ‎که ایمان به خداوند دارند مساجد ‏خدا را آباد می‌کنند». (مستدرک الوسائل، ج 3، ص‎ 362‎، باب 3، روایت 18). ‏

این حدیث شریف به خوبی گویای آن است که انسانهای مسجدی مؤمن‎ ‎به خداوند متعال ‏می‌باشند. پیامبر (ص) در حدیثی دیگر از مسجد به عنوان خانه‎ ‎انسانهای متقی یاد کرده است و ‏فرموده‌اند‎ ‎‏«الْمَسَاجِدُ بُیُوتُ الْمُتَّقِینَ‎ ‎وَ مَنْ کَانَتِ الْمَسَاجِدُ بَیْتَهُ ضَمِنَ اللَّهُ لَهُ بِالرَّوْحِ وَ‎ ‎الرَّاحَةِ وَ الْجَوَازِ عَلَی الصِّرَاط؛‎ ‎مساجد خانه انسانهای متقی است و‎ ‎خداوند متعال رحمت و ‏راحت و عبور بر صراط را برای آنان که مساجد را خانه¬های خویش‎ ‎قرار داده‌اند ضمانت نموده ‏است». و روایت دیگری انسانهای مسجدی را فرخنده و مبارک‎ ‎آراسته (بر زیورکی آلات انسان) و ‏محفوظ (از اغرافات) معرفی نموده است‎.‎

امام صادق (ع) نیز انسانهای مسجدی‎ ‎را از برترین و برگزیدگان جامعه معرفی نموده است. انسان ‏مسجدی اهل بهشت است. پیامبر (ص) در حدیثی می‌فرمایند: آنان که به ندای مؤذنان پاسخ ‏گویند و به سوی مسجد‎ ‎می‌شتابند از اهل بهشت معرفی کرده‌اند. (بحارالانوار، ج81، ص154، ‏کتاب صلاة، باب‎ ‎اذان و اقامه).‏ 

علاوه بر آنکه در برخی از روایات‎ ‎صریحاً اهل مسجد را انسانهایی فرخنده و مبارک به شمار ‏آورده‌اند در پاره‌ای دیگر از‎ ‎روایات وجود انسانهای مسجدی را مایه رفع بلا و تأخیر در نزول خشم و ‏غضب الهی بر‏‎ ‎جامعه شناخته‌اند. (حدیثی در مستدرک الوسائل، ج 3، ص 366، باب 6، روایت3).‏

جوانمردی و بزرگواری نیز یکی از خصوصیاتی است که در‎ ‎باب دوست‌یابی کاملاً مورد توجه قرار ‏می‌گیرد و در کوران حوادث این دوستان غیرتمند‎ ‎و جوانمرد هستند که مدافع انسان و یاور او ‏خواهند بود اتفاقاً در روایات نیز یکی از‎ ‎خصوصیات انسانهای مسجدی جوانمرد بودن آن ذکر کرده و ‏حضور یافتن در مساجد یکی از‎ ‎لوازم مروت و جوانمردی به شمار رفته است. ‏

‎ ‎آنگاهی که در صورت ادامه عصیان و سرکشی انسانها بر اساس سنت و تغییر ناپذیری الهی‎ ‎عذاب و خشم خداوند نازل می‌شود این انسانهای مسجدی هستند که رحمت حق تعالی شامل ‏حال‎ ‎آنان شده و از بلا و انتقام الهی مصون و محفوظ می‌مانند. در حدیثی از پیامبر (ص)‏‎ ‎آمده ‏است «إِذَا نَزَلَتِ الْعَاهَاتُ وَ الْآفَاتُ عُوفِیَ أَهْلُ‎ ‎الْمَسَاجِدِ؛‎ ‎به هنگام نزول بلا و آفت اهل ‏مساجد سالم و محفوظ هستند». ‏




تاریخ : شنبه 86/9/24 | 11:48 عصر | نویسنده : حیران | نظر


  • ایران بلاگ | ویندوز سون | آنکولوژی